Prezeraný školský rok: Optimalizované pre MS IE

Diabetes mellitus (cukrovka)

19.11.2020 - Svetový deň diabetu

Popis cukrovky a príčiny vzniku

Diabetes (cukrovka) – je chronické ochorenie s trvalou poruchou premeny glukózy, ktorá vedie k zvýšeným hladinám glykémie a k ďalším zmenám metabolizmu bielkovín, tukov a cukrov. Rozlišujeme diabetes 1. typu (cukrovka u detí) a 2. typu (starecká cukrovka).

Kým cukrovka 1. typu sa vyznačuje absolútnym nedostatkom inzulínu v tele a začína obvykle v detstve či dospievaní, cukrovka 2. typu sa vyvíja z rezistencie na inzulín – pankreas inzulín vylučuje, ale telesné bunky naň dostatočne neodpovedajú. Najbežnejšou príčinou cukrovky 2. typu je obezita.

Diabetes mellitus je závažná metabolická porucha. Prípadov diabetes mellitus každoročne pribúda, jedná sa o takzvané civilizačné ochorenie. Diabetes skracuje predpokladanú dĺžku života o 30 až 50%. Vedie k vysokej miere úmrtnosti a invalidity.

V dôsledku tohto metabolického ochorenia sa môžu vyvinúť chorobné zmeny v nervových vláknach (diabetická neuropatia) a drobných cievach (diabetická mikroangio). Fyzická aktivita a redukčná diéta môžu zvrátiť vývoj ochorenia. Kladený je najmä dôraz na obmedzenie príjmu voľných sacharidov, cholesterolu a živočíšnych tukov.

Naopak odporúča sa zvýšiť príjem vlákniny, vhodné je mäso z rýb a hydiny. Na podporu liečby je možné aplikovať 3D pulznú terapiu patia).

Dlhodobá prognóza a kvalita života diabetikov závisí od vývoja a závažnosti kardiovaskulárnych komplikácií.

Hlavné zásady zdravého stravovania pri cukrovke:

  • správne zloženie diéty – čo sa týka obsahu cukrov, tukov a bielkovín,
  • jesť pravidelne 4 až 6 krát denne, častejšie a menšie množstvá,
  • vhodné sú potraviny s vysokým obsahom vlákniny (zelenina, ovocie, celozrnné pečivo, vločky) – pri ich konzumácii nedochádza k vysokému vzostupu hladiny krvného cukru a dlhšie pretrváva pocit sýtosti,
  • konzumujte bielkoviny s nízkym obsahom tukov a cholesterolu (chudé a biele mäso, ryby),
  • jesť veľa zeleniny a čo najviac v surovom stave, do jedálneho lístka zaraďte 1 až 2 zeleninové dni,
  • zabezpečiť v strave dostatok vitamínov a minerálov (zmiešaná strava ich obsahuje v dostatočnom množstve). Ich zdrojom je hlavne surová zelenina a ovocie,
  • vylúčiť zo stravy ľahko vstrebateľné cukry (čokolády, cukríky), ako zdroj energie využívať potraviny obsahujúce cukor v prirodzenej forme a škrob (celozrnné pečivo, cestoviny, ryža, ovocie, zelenina, mlieko),
  • znížiť príjem celkového množstva tukov, uprednostňovať tuky rastlinného pôvodu a nízkotučné mliečne výrobky,
  • nutný je dostatočný príjem tekutín vo forme vody, sódy, vybraných minerálok, nesladených čajov, nevhodné sú nápoje sladené cukrom (kofola, kola, tonik…) a nadmerné požívanie alkoholických nápojov,
  • treba obmedziť príjem kuchynskej soli - zvyšuje krvný tlak, namiesto soli možno jedlá ochutiť bylinkami a koreninami.

Autorka príspevku: Mgr. Martina Volenská

Aktuality

booked.net

Školský bulletin