Prezeraný školský rok: Optimalizované pre MS IE

Zdravie ovplyvňujete svojím vlastným životným štýlom dlhodobo v priemere až na 80 percent. Iba zvyšných 20 percent je daných všetkými ostatnými vplyvmi, a to najmä dedičnosťou a zdravotnou starostlivosťou. Dňa 18. 9. 2020 sme sa tejto téme venovali aj prostredníctvom školského rozhlasu v podobe relácie.

Čo je zdravý životný štýl

  • životný štýl je súhrn toho, ako človek žije, ale vzhľadom na vplyv na zdravie sú niektoré body podstatné, iné menej. Najdôležitejších je len niekoľko hlavných bodov, a to: nefajčenie, zdravá výživa, primeraná pohybová aktivita, limitovaná konzumácia alkoholu.
  • ďalej sú to: dostatok spánku, optimizmus a dobrá nálada, radosť zo života, vyhýbanie sa pôsobeniu škodlivých látok a všeobecne škodlivých a rizikových faktorov.

Ako sa zdravý životný štýl prejavuje na zdraví:

primeraná hmotnosť, normálny krvný tlak, nízka hladina cholesterolu v krvi, dobrá telesná kondícia a výkonnosť, zdravý vzhľad, dobrá psychická pohoda, vysoká odolnosť proti chorobám, nízky výskyt chorôb.

Zdravá výživa

  • Základom zdravej výživy je pestrosť a rozmanitosť.
  • Zabudnite na náročné plánovanie. Stačí dodržiavať len pár zásad. A tá najdôležitejšia je, aby strava obsahovala všetko to, čo obsahovať má, a neobsahovala priveľa toho, čo pre zdravie nie je najlepšie.
  • Zdravá výživa nie je založená na nejakých špeciálnych potravinách, naopak, na úplne bežných, ktoré nakúpite v bežnom obchode.

Vplyv pohybu na zdravie

  • Chráni pred srdcovo-cievnymi ochoreniami – aterosklerózou, srdcovým infarktom, mozgovou mŕtvicou, vysokým krvným tlakom, embóliou.
  • Znižuje riziko vzniku rakoviny – jednak celkovo (celkový „protinádorový efekt“), jednak je dokázaný preventívny efekt proti vzniku konkrétnych nádorov – najmä hrubého čreva a konečníka, prsníka, maternice, ale aj nádorov pľúc.
  • Znižuje riziko vzniku cukrovky – cukrovky druhého typu.
  • Je prevenciou aj liečbou obezity.
  • Je prevenciou osteoporózy.
  • Je prevenciou mnohých porúch pohybovo-podporného systému (bolesti chrbta, problémy s chrbticou a podobne).
  • Je prevenciou problémov s tráviacim systémom (zápcha, hemoroidy).

Autorka príspevku: Mgr. Martina Volenská

Aktuality

booked.net

Školský bulletin