Prezeraný školský rok: Optimalizované pre MS IE

Svetový deň osteoporózy 20. október 2020

Osteoporóza (riedke kosti) je ochorenie látkovej výmeny kostného tkaniva, ktorá sa prejavuje ubúdaním množstva kostnej hmoty a poruchami mikroarchitektúry kosti, čo vedie k oslabeniu pevnosti kosti a tým k zvýšenej lámavosti. Slovo osteoporóza sa často laikmi zamieňa za osteomaláciu a osteoartrózu. Osteomalácia (mäkké) je dnes už veľmi zriedkavé ochorenie podobné osteoporóze, kde sa na základe nedostatku vitamínu D znižuje obsah vápnika v kostnom tkanive. Kosti sa nelámu, ale deformujú.
Osteoartróza je zase degeneratívne ochorenie kĺbov, najčastejšie bedrových (koxartroza), kolenných (gonartroza) a chrbtice (spondylartroza), ktoré sa prejavuje poškodením kĺbnych chrupaviek.

Osteoporóza ako tichý zlodej kosti!

Zvýšené odbúravanie kostného tkaniva sa navonok nijako neprejavuje. Bežne sa za rok stratí asi 1-3% kosti, u zvlášť ohrozených osôb to býva nad 3%. Aby sa dosiahol určitý prah lámavosti, je potrebných aj niekoľko rokov. Osteoporóza sa teda neprejaví hneď na druhý deň po vynechaní menštruácie, ako sa to mnohé ženy domnievajú. Osteoporóza sa považuje za neskorý dôsledok menopauzy. Osteoporóza vo svojich začiatkoch nebolí! Človek preto býva náhle zaskočený až prvým prejavom osteoporózy - zlomeninou.
Osteoporóze sa hovorí aj choroba krehkých kostí a životospráva, stravovanie a celkový životný štýl sa musia tejto novej situácii prispôsobiť. V rámci stravovania je potrebné sa zamerať na potraviny obsahujúce dostatok látok tvoriacich stavebné prvky kostí. V praxi to znamená prijímať najmä vápnik, bielkoviny, vitamín D a niektoré minerálne látky, napríklad fosfor. Naopak treba obmedziť alkohol, fajčenie, soľ, ale napríklad aj neprimeranú fyzickú aktivitu alebo nadmerné zaťažovanie kostí.

PREVENCIA

V princípe sa prevencia rozdeľuje na tri fázy:

  • primárna prevencia - týka sa obdobia rastu kosti, t.j. obdobie detstva a rannej dospelosti. Jej cieľom je nadobudnúť do najväčšie množstvo kostnej hmoty. Hlavným prostriedkom je dostatočná váhonosná záťaž kostí (chôdza, alebo stoj vo vzpriamenej polohe) a správna výživa (hlavne dostatočný prívod vápnika).
  • sekundárna prevencia - týka sa obdobia dospelosti a zvlášť u žien obdobia menopauzy. Jej cieľom je spomaliť odbúravanie kosti a tým obmedziť stratu kostnej hmoty. Sem patria opäť prostriedky pohybu a výživy, ale u žien k nim pristupuje aj hormonálne substitučná liečba, ktorú podáva a riadi gynekológ.
  • terciárna prevencia - týka sa osôb s už prítomným zlomeninami, hlavne v pokročilom veku. Jej cieľom je zabrániť, poprípade oddialiť vznik ďalších zlomenín. Popri prostriedkoch pohybu a výživy sem patrí adekvátna liečba pridružených chorôb a úprava, či odstránenie už zmienených architektonických nástrah (prahy dverí, šnúry spotrebičov, posunlivé koberce, vlhké a šmykľavé schody a podlahy).

Prevencia osteoporózy a najmä osteoporotických zlomenín je možná, efektívna a lacnejšia ako liečba!

Autorka príspevku: Mgr. Martina Volenská

 

Aktuality

booked.net

Školský bulletin